گیف مشاوره دکتر فتحی
دکتر حمیدرضا فتحی / جراحی بینی / تغییرات بینی بعد از جراحی بینی استخوانی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

تغییرات بینی بعد از جراحی بینی استخوانی

5/5

جراحی بینی استخوانی برای افرادی که دارای قوز بینی، انحراف و همینطور مشکلات تنفسی هستند انجام می شود، و از رایج ترین جراحی های زیبایی در ایران شناخته می شود. از آنجایی که جراحی بینی در ایران بسیار پیشرفت کرده و افراد از کشورهای دیگر نیز برای انجام این جراحی به ایران می آیند، بینی های استخوانی دارای پوست نازک بوده و غضروف آن از استحکام بالاتری برخوردار است به همین دلیل نتیجه این جراحی بسیار عالی و با ظرافت خواهد شد.

در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه انجام جراحی بینی استخوانی توضیحاتی ارائه دهیم.

بینی استخوانی چه ویژگی هایی دارد؟

در واقع بینی که دارای ساختار محکم با غضروف سفت و سخت می باشد را بینی استخوانی می گویند. معمولا پوست بینی استخوانی نازک می باشد و در اطراف تیغه بینی چربی بسیار کمی وجود خواهد داشت. یا اینکه در بعضی از افراد پره های سفت و نازک به همراه برآمدگی دیده می‌ شود. بعضی دیگر از افراد که دارای بینی استخوانی می باشند بینی های نازک و استخوانی دارند.

در واقع اگر بخواهیم آناتومی بینی استخوانی را توصیف کنیم بهتر است بگوییم ناحیه بالایی بینی دارای استخوانی محکم و سخت می باشد و در نزدیک نوک بینی غضروف سفتی وجود دارد. ولی در نزدیکی سوراخ بینی غضروف وجود ندارد و تنها پوست است که باقی می ماند. به همین دلیل در جراحی بینی استخوانی کیفیت پوست برای جراحی اهمیت بالا دارد و در صورتی که پوست نازک باشد جراحی راحت‌ تر انجام می‌ شود.

عمل بینی استخوانی چیست؟

جراحی زیبایی بینی که به رینوپلاستی شناخته می شود یک جراحی زیبایی به حساب می‌ آید. در واقع برای بینی هایی که دچار برآمدگی بر روی آن هستند یا قوز دار می باشند از جراحی بینی استخوانی انجام می‌ شود. با کمک این عمل می توانید به راحتی قوز یا برآمدگی های روی بینی را حذف کنید. البته این جراحی به روش بیهوشی انجام می‌ شود و پس عمل باید تحت نظر پزشک مجرب و متخصص در این زمینه صورت بگیرد.

افرادی که دارای بینی استخوانی هستند معمولاً جراحی آن ها بهتر انجام می شود و این عمل برای برگشت پذیر نمی باشد. زیرا میزان قابل توجهی از استخوان بینی تراشیده خواهد شد. می ‌توان گفت که تبحر و سابقه پزشکی در نتیجه کار بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اما در این میان عوامل دیگری نیز مانند نوع پوست یا غضروف بینی نیز بی تاثیر نخواهد بود.

اکثر بینی های استخوانی دارای قوز و برامدگی هستند که معمولاً این مشکل ژنتیکی می باشد و از اول وجود داشته است. اما در بعضی از موارد شکستگی یا وارد شدن ضربه به بینی باعث ایجاد قوز بینی می گردد که در این زمان می توانید از جراحی بینی استخوانی برای درمان استفاده نمایید.

برای مشاوره آنلاین با دکتر حمیدرضا فتحی می توانید از طریق سامانه ماوراطب اقدام کنید.

روش جراحی بینی استخوانی

در عمل بینی استخوانی پس از انجام بیهوشی پزشک پوست را بلند کرده و با کمک تجهیزات و وسایل بسیار پیشرفته قسمتی از غضروف و استخوان بینی تراشیده می‌ شود تا شکل بینی مشخص شود. همچنین برآمدگی یا قوزی که بر روی استخوان بینی قرار دارد به صورت کامل برداشته خواهد شد و پس از آن که جراح به تیغه بینی دست پیدا کرد تغییرات مورد نیاز را بر روی استخوان و غضروف اعمال می‌ کند.

انواع برش عمل بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی در دو روش جراحی باز یا بسته انجام می‌ شود که در جراحی بسته هیچ گونه برشی بر روی تیغه بینی ایجاد نمی گردد. و تنها در سوراخ‌ های بینی برش های ایجاد می شود تا پزشک بتواند به غضروف و استخوان دست پیدا کند. و تمامی جراحی و از طریق این برش ها انجام می ‌شود.

اما در جراحی بینی باز برای انجام این کار معمولاً از برشی بین سوراخ های بینی ایجاد می شود، تا جراح بتواند نسبت به انجام جراحی دید بهتری داشته باشد و ساختار لایه زیرین بینی به خوبی مشخص شود.

نحوه انجام جراحی بینی استخوانی

به طور کلی می‌ توان گفت قبل از انجام جراحی بینی استخوانی نیاز به انجام معاینه و آزمایشاتی می باشد و معمولاً پزشکان جلسه مشاوره ای را برای بیمار ترتیب می‌ دهند که در آن معاینات و آزمایشات مورد نیاز انجام می‌ شود. و همچنین سابقه پزشکی بیمار مورد بررسی قرار می‌ گیرد و در صورت مناسب بودن شرایط مراقبت های قبل از جراحی به بیمار توضیح داده می شود تا برای روز جراحی آماده گردد.

در روز جراحی بیمار باید یک همراه با خود داشته باشد زیرا جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌ شود.

در هنگام عمل برشی ایجاد شده و مشکلات مربوط به بینی برطرف می گردد که در انجام جراحی بینی استخوانی در واقع برطرف کردن قوز بینی یکی از راحت ‌ترین کارهایی است که می توان انجام داد.

در واقع عمل اصلی بر روی نوک بینی انجام می شود و پزشک باید حالت نوک بینی را به بهترین شکل ممکن با توجه به نظر بیمار ایجاد کند. در این مرحله است که پوست بینی می‌ تواند تاثیرگذار باشد زیرا هرچه پوست بینی نازک تر باشد جراحی راحت تر انجام می شود و در این مرحله است که تبحر پزشک به چشم می ‌آید‌.

نکاتی در خصوص بعد از جراحی بینی استخوانی

  • از مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می شوند مانند آسپرین بپرهیزید.
  • در هنگام خواب چند بالش در زیر سر قرار دهید.
  • جهت کاهش التهاب از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  • برای جلوگیری از عفونت آنتی‌ بیوتیک استفاده نمایید.
  • در صورت بروز درد می توانید از مسکن‌ های تجویزی توسط پزشک استفاده کنید.
  • دو روز بعد برای کشیدن تامپون ها اقدام نمایید.
  • به مدت سه روز حمام نروید.
  • جلسات معاینه را به موقع انجام دهید.

عوارض جراحی بینی استخوانی چیست؟

جراحی بینی استخوانی یا جراحی زیبایی که قرار است بر روی بینی انجام شود باید تحت نظر پزشک حاذق و با تجربه صورت بگیرد. سابقه و تجربه پزشک این موضوع را بیان می‌ دارد که پزشک انتخابی شما شناخت کافی در مورد نحوه انجام جراحی بینی استخوانی دارد. و می تواند به بهترین شکل ممکن تغییراتی که برای انجام عمل نیاز است را ایجاد کند. اما اگر این جراحی را توسط پزشکی بی‌ تجربه انجام دهید ممکن است عوارضی مانند زشت شدن حالت بینی یا مشکلات تنفسی را برای بیمار در پی داشته باشد.

سوالات متداول عمل بینی استخوانی

آیا امکان بازگشت برآمدگی بینی بعد از جراحی وجود دارد؟

خیر، در صورتی که مراقبت های بعد از جراحی به درستی رعایت شود و افراد از وارد شدن ضربه به بینی جلوگیری کنند، این احتمال به صفر خواهد رسید.

آیا امکان عمل بینی استخوانی با لیزر وجود دارد؟

خیر، از لیزر تنها می توان برای از بین بردن لک های پوستی بر روی بینی استفاده کرد و به هیچ عنوان برای تغییر شکل بینی مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ بنابراین امکان عمل با لیزر وجود ندارد.

درصد موفقیت جراحی بینی استخوانی چقدر است؟

نتیجه عمل بینی استخوانی به دلیل نازک بودن پوست بینی و استحکام غضروف ها به مراتب از عمل بینی گوشتی مطلوب تر و بهتر است ولی نمی توان درصدی برای موفقیت آن تعیین کرد.

در پایان بدانید…

جراحی بینی استخوانی یکی از جراحی های پرطرفدار در میان افراد است که از نتیجه مطلوبی برخوردار است و منجر می شود تا فرم بینی افراد بهتر شده و قوز و برآمدگی بینی از بین رفته و همچنین در صورتی که بینی فرد دچار انحراف باشد از بین رفته و تنفس وی نیز بهبود پیدا کند.

تنها به این نکته توجه داشته باشید که برای انجام این جراحی باید به بهترین جراح بینی در تهران مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فتحی

دکتر حمیدرضا فتحی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو هیئت علمی «دانشیار» دانشگاه علوم پزشکی تهران دپارتمان جراحی پلاستیک و زیبایی

مقالات مرتبط
خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی یکی از شایع‌ترین عوارضی است که بیماران پس از جراحی تجربه می‌کنند. این موضوع، به ویژه در روزهای اول پس از عمل،...

عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی برای افرادی که تصمیم به این جراحی دارند یا این جراحی را انجام داده‌اند به یک نگرانی و دغدغه‌ای مهم تبدیل شده است. همانطور...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *