گیف مشاوره دکتر فتحی
دکتر حمیدرضا فتحی / جراحی بینی / تورم بینی بعد از جراحی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تورم بینی بعد از جراحی

امتیاز بده

تورم بینی بعد از جراحی یکی از عارضه های جانبی و موقتی این جراحی می باشد که طبیعی بوده و بعد از مدتی برطرف می شود اما با اینحال موجب نگرانی افراد خواهد شد. مقداری تورم بعد از جراحی به دلیل تغییر شکل و فرم بینی وجود دارد که بعد از اتمام دوران نقاهت و رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی برطرف خواهد شد.

تورم-بینی-بعد-از-جراحی

نتیجه جراحی بینی تا زمان بهبودی کامل تورم بینی مشخص نخواهد شد، بنابراین افراد باید تا زمان بهبودی کامل برای مشاهده نتیجه جراحی و فرم بینی خود صبر پیشه کنند.

در این مقاله به طور کامل در مورد تورم بینی بعد از جراحی و همینطور روش های کاهش آن صحبت خواهیم کرد، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

علت تورم بینی بعد از جراحی

در این بخش از مقاله به بررسی علت تورم بینی که عارضه ای موقتی بعد از جراحی می باشد خواهیم پرداخت.

تورم بینی به شکل های مختلفی خود را بعد از جراحی نشان خواهد داد که علت بروز آن فشار و ضربه وارد شده به غضروف ها و ساختار بینی در حین عمل و تغییرات ایجاد شده بر روی بینی می باشد و تا زمانی که بافت و غضروف بینی در حال بهبودی باشند این تورم وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از علت های بروز تورم بینی، احتباس مایعات در بدن بعد از ایجاد تغییرات می باشد.

⚡ به طور معمول بهبود و کاهش تورم بینی بعد از جراحی در حدود 6 ماه الی یکسال طول خواهد کشید و در هر فردی با توجه به وضعیت پوست و شرایط بدنی این زمان متفاوت خواهد بود.

انواع تورم بینی بعد از جراحی

همانطور که در بالا ذکر کردیم، تورم بینی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

انواع-تورم-بینی-بعد-از-جراحی

ورم حاد

یکی از انواع تورم بینی، ورم اولیه یا حاد می باشد که دلیل آن التهاب ناشی از ضربه وارد شده می باشد و به طور معمول با کبودی همراه است. در صورتی که برش های ایجاد شده به طور دقیق و ظریف بر روی بینی ایجاد شود میزان تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

نوع بینی و روش جراحی از عواملی می باشد که بر روی این نوع تورم تاثیر خواهد گذاشت. در بینی های گوشتی به دلیل ضخامت پوست تورم بینی بیشتر خواهد بود.

این نوع ورم به طور معمول پس از گذشت یک الی شش ماه از جراحی بهبود پیدا خواهد کرد.

ورم مزمن

در صورتی که ورم بینی به علت احتباس مایع در زیر پوست باشد، به آن ورم مزمن گفته می شود که این احتباس مایع به علت تغییر شکل استخوان ها و غضروف ها بروز پیدا کرده و منجر به ورم می شود.

این نوع از ورم بینی امکان دارد تنها در یک طرف بینی یا هر دو طرف بینی ایجاد شود و بهبودی آن نیز در حدود چندماه طول خواهد کشید.

ورم کاذب

در صورتی که جراحی بینی با هدف کوچک کردن اسکلت بینی انجام شده باشد، تورم بعد از آن تورم کاذب می باشد و این تورم هر چه بینی بزرگ تر باشد، بیشتر خواهد بود و همچنین دوران بهبودی آن طولانی تر خواهد شد.

مدت زمان بهبودی تورم بینی بعد از جراحی

یکی از سوالاتی که ذهن افراد را در خصوص تورم بینی به خود مشغول کرده مدت زمان بهبودی آن می باشد، در پاسخ به این سوال باید گفت که مدت زمان بهبودی تورم بینی به عوامل مختلفی از قبیل ضخامت پوست، نوع بافت، روش جراحی و … بستگی دارد. اما به طور کلی می توان گفت که بهبودی تورم بینی در حدود 6 ماه الی یک سال طول خواهد کشید.

البته باید به این نکته اشاره کرد که به مدت دو الی سه هفته بعد از جراحی مقدار ورم بینی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد ولی برای مشاهده نتیجه نهایی جراحی باید تا بهبودی کامل تورم بینی صبر کرد.

روش های کاهش تورم بینی بعد از جراحی

با اینکه تورم بینی بعد از جراحی طبیعی بوده و به مرور زمان نیز برطرف خواهد شد اما برای بسیاری از افراد آزاردهنده بوده و حتی تنفس آن ها را با مشکل مواجه خواهد کرد، بنابراین به دنبال راهی جهت کاهش و برطرف کردن آن می باشند. در ادامه روش های کاهش تورم بینی را ذکر خواهیم کرد.

روش-های-کاهش-تورم-بینی-بعد-از-جراحی
  • توصیه می شود برای کاهش تورم بینی در هنگام خوابیدن سر خود را بالاتر از بدن نگه دارید.
  • به اندازه کافی در دوران نقاهت مایعات بنوشید.
  • از مصرف مواد غذایی شور و نمک پرهیز کنید، چرا که نمک و غذاهای شور موجب احتباس مایع در بدن و افزایش تورم می شود.
  • از رفتن به حمام آب گرم، سونا و وان آب گرم خودداری کنید.
  • از پمادها و ژل های تجویز شده توسط پزشک متخصص برای کاهش تورم استفاده کنید.
  • از کمپرس یخ برای کاهش تورم استفاده کنید، که بدین منظور باید به مدت بیست دقیقه کمپرس یخ را بر روی بینی قرار داده و سپس به مدت 40 دقیقه از روی بینی برداشته و به بینی استراحت داد. بهتر است این کار را دو الی سه بار در روز انجام دهید.
  • شست و شوی بینی با استفاده از سرم های تجویز شده توسط پزشک یکی دیگر از روش های کاهش تورم و التهاب بینی می باشد.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت دو ماه خودداری کنید.
  • از مصرف و استعمال سیگار و دخانیات به مدت دو هفته بعد از عمل برای جلوگیری از افزایش تورم خودداری کنید.

سخن پایانی

تورم بینی بعد از جراحی امری طبیعی بوده و به مرور زمان و بعد از گذشت حدود 1 الی 6 ماه بهبود پیدا خواهد کرد، علت ورم بینی و انواع آن را در این مقاله بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که راهکارهایی جهت کاهش و بهبود زودهنگام تورم وجود دارد که در این مقاله به طور کامل آن ها را ذکر کردیم و رعایت این موارد به تسریع بهبودی ورم بینی کمک خواهد کرد. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد، ممنون که ما را تا انتهای مقاله همراهی کردید.

دکتر حمیدرضا فتحی

دکتر حمیدرضا فتحی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو هیئت علمی «دانشیار» دانشگاه علوم پزشکی تهران دپارتمان جراحی پلاستیک و زیبایی

مقالات مرتبط
آیا عمل بینی درد دارد؟

آیا عمل بینی درد دارد؟

درد بعد از عمل بینی نگرانی بسیاری از زیباجویانی است که قصد انجام این جراحی را دارند. طی این عمل، بینی و بافت‌های آن تغییر زیادی می‌کنند....

خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی یکی از شایع‌ترین عوارضی است که بیماران پس از جراحی تجربه می‌کنند. این موضوع، به ویژه در روزهای اول پس از عمل،...

عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی برای افرادی که تصمیم به این جراحی دارند یا این جراحی را انجام داده‌اند به یک نگرانی و دغدغه‌ای مهم تبدیل شده است. همانطور...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *